marți, 6 noiembrie 2018

Cum înveți un mofturos să mănânce sănătos?


Pentru mine, vorbitul în public pare ceva imposibil. În schimb, scrisul pentru public mi se pare floare la ureche. Ai putea crede că nu e o diferență prea mare, din moment ce sunt plină de idei, îmi este ușor să mă exprim și (de obicei) mă fac (foarte bine) înțeleasă de cei care mă citesc. Dar e, vă zic eu. Noi ăștia viteji în spatele tastaturii ne cam pierdem în fața sutelor de ochi ațintiți asupra noastră, dornici de cunoaștere și informație. 

Dar cum o reușită sigură are nevoie de pași mici, primul pas pentru mine va fi un joc de imaginație la care am fost invitată de cei de la Sano Vita în calitate de speaker la o conferință pe tema ”Sănătatea copiilor noștri”. 

În fața mea sunt zeci, poate chiar sute de părinți ai unor copii de diferite vârste. 
Înaintea mea au luat cuvântul alte persoane care au vorbit despre veganism sau vegetarism ca alternative pentru o viață sănătoasă, o altă persoană a vorbit despre o alimentație echilibrată pentru femeia însărcinată, altcineva a vorbit despre pericolul fast-food-ului și chiar înainte de a intra eu, cineva a prezentat câteva rețete interesante pentru cei mici folosind semințe de in, semințe de chia, quinoa și tapioca. 

A venit rândul meu. Emoțiile parcă nici n-au existat, pășesc încrezătoare înspre pupitrul care mă aștepta și mă poziționez cu spatele înspre ecranul pe care voi rula câteva slide-uri și cu fața la public, bineînțeles. 

Pentru a înțelege mai bine acest joc de imaginație, găsești mai jos, cuvânt cu cuvânt pledoaria mea pentru Sănătatea copiilor noștri, transpusă într-o situație reală a copilului mofturos pentru că fiecare s-a confruntat la un moment dat cu refuzul celui mic de a consuma anumite alimente.

Va trebui să-ți imaginezi și tu ecranul mare din spatele meu pe care vor rula titlurile scrise cu verde în articol și fotografii cu alimente și rețete sănătoase, imagini cu copii făcând mișcare în aer liber, sau imagini cu copii sănătoși și fericiți. Am ales să nu prezint imagini cu mâncare nesănătoasă și copii care suferă de diferite afecțiuni pentru că acestea sunt mai marcante din punct de vedere emoțional și vreau ca oamenii să rămână în minte cu ce trebuie să facă pentru a trăi sănătos și nu să trăiască cu teama că li s-ar putea întâmpla și lor, pentru că e mai ușor să faci o schimbare pe viață atunci când totul vine natural și treptat, decât atunci când îți este impus sau o faci de teamă.
Așadar, acestea sunt sfaturile pe care le-aș da, sper să-ți fie și ție de folos.

”Pentru unii părinți pregătirea mesei pentru cel mic poate fi un adevărat test. Fiind vorba de comorile noastre, e normal să dorim ce e mai bun pentru ei, respectiv să luăm nota maximă de fiecare dată.
În ziua de azi, informația e la tot pasul iar ție nu-ți rămâne decât să-ți iei notițe, să aplici și să nu te abați din drumul tău spre o alimentație sănătoasă. 
Dar ce te faci când cel mic face nazuri la mâncare?

Buna ziua, sunt Irina și sunt mămica unui mofturos care m-a făcut să-mi depășesc condiția de mămică obișnuită care gătește cu ce are, să caut rețete, să probez tot felul de alimente, să ofer, să caut din nou, să încerc din nou și să reușesc, iar astăzi vreau să împărtășesc cu voi așa-zisele trucuri care m-au ajutat pe mine să-i asigur celui mic o alimentație sănătoasă, acest izvor de energie și factor de echilibru pentru corp și minte și să-l țin mai la distanță de tentațiile alimentare care se găsesc la tot pasul. 

Dacă ai și tu un mofturos acasă:

Schimbă tactica!
Cu siguranță felul în care te-ai comportat cu cel mic până acum te-a adus în situația de a avea doar câteva alimente pe care el le acceptă. Și dulce. Cât mai mult dulce. Asta nu e normal, dar mai presus de toate nu e sănătos. Copiii au nevoie de o dietă echilibrată care să cuprindă cât mai multe legume, fructe și cereale integrale dar și lactate sau carne. Dulciurile nu sunt mâncare dar nici nu trebuie interzise în totalitate. Ele pot fi înlocuite ușor-ușor cu dulciuri sănătoase, home-made sau măcar cu unele a căror etichetă conține doar ingrediente a căror denumire o cunoști și o accepti. 

Biscuiți integrali, rețeta AICI

Nu fă din mâncare o regulă, ci o rutină!
Mie nu-mi plac regulile. Sunt sigură că nici ție și cu siguranță nici copiilor tăi, mai ales atunci când vine vorba de mâncare. 
Ai putea încerca să-ți iei copilul la cumpărături și să-l lași pe el să aleagă fructele sau legumele. Cu această ocazie îl pregătești mental că diseară va mânca broccoli de exemplu și îl poți lăsa pe el să-l aleagă și să-l cântărească. Îi poți spune chiar că vei pregăti o rețetă nouă care cu siguranță va fi pe gustul lui și chiar va trebui să faci acest lucru mai ales dacă știi că nu prea agreează această legumă. 
Ce zici să fierbi puțin buchețelele de broccoli în apă cu sare apoi să le tragi la tigaie în puțin ulei de cocos cu usturoi? Îl vei servi alături de ceva ce copilul preferă gen pârjoluțe sau cartofi la cuptor ori pește. Astfel va asocia întreg ansamblul culinar cu ceva delicios iar data viitoare va accepta mai ușor o porție sănătoasă de broccoli.

Fructe și legume la discreție
Fă-ți un obicei din a avea mereu pe masă fructe de sezon, dar nu le lăsa doar de decor. Oferă-i celui mic câteva bobițe de struguri, cateva feliuțe de măr, o pară sau o felie de portocală. Acest obicei sănătos ar trebui să-l practici zilnic până în momentul în care cel mic va ajunge să ceară el: ”Mami, dar fructe nu-mi dai azi?” 
Cât despre legume, cel mai bine ar fi dacă le-ar agrea crude. Încearcă să le tai în diferite forme și mărimi. Încearcă cu morcov ras sau rondele foarte subțiri, bastonașe de țelină, fâșii de ardei gras, codiță de broccoli curățată și tăiată sau cotor de varză. E posibil să ai câteva încercări nereuțite până le va încerca însă secretul e să nu renunți. 

Mărimea contează! a porției desigur
Când vine vorba de ce mănâncă copiii noștri, nu contează doar CE mănâncă și și CÂT. Dacă cei mici sunt fani paste sau orez, ar trebui să știe că o porție potrivită pentru ei nu ar trebui să depășească mărimea propriului pumn. Restul până la sațietate ar trebui completat cu alimente din altă grupă gen legume sau lactate. 

Limitează dulciurile, nu le opri!
Copiii ar trebui să înțeleagă faptul că pe cât sunt de gustoase dulciurile, pe atât sunt de nesănătoase din cauza zahărului pe care îl conțin. Apelează la expresii de genul: O să-ți strici dinții!, O să te îngrași!,  O să te îmbolnăvești mai repede! sau O să-ți fie rău de la prea multe dulciuri! și încearcă să limitezi dulcele la 2-3 porții pe săptămână. 
Încearcă să acoperi pofta de dulce cu fructe proaspete sau încearcă combinații de merișoare, goji, curmale sau smochine.

Luați cina în familie sau lasă-l să-și invite prietenii la masă!
De obicei cei mici tind să-i copie pe cei din jur. Mâncatul nu face excepție și dacă văd pe cineva că mănâncă cu poftă un lucru, le-ar putea stârni și lor interesul pentru acel aliment. 

Înlocuiește zahărul cu miere, sirop de curmale, arțar sau agave!
Încearcă să înlocuiești zahărul pe care îl folosești la ceai cu miere de albine. 
Copilul meu când mă vedea că folosesc zahăr la vreo prăjitură vroia să-și bage degetul în gură pentru a-l uda și apoi în zahăr pentru a se lipi cât mai mult pe deget, și bineînțeles să-l manănce așa că am început să folosesc zahăr brun la prăjituri iar acesta nu prea îl mai atrăgea iar mai apoi am învățat că îl pot înlocui cu sirop de curmale, arțar sau agave. 


Gătește variat!
Oferă-i de fiecare dată copilului tău 2-3 variante legate de ce vrea să mănânce. Bineînțeles că toate variantele vor avea doar ingrediente sănătoase dar el va avea satisfacția că a ales.

Nu condiționa desertul!
Cea mai proastă abordare a desertului după masă este: ”Dacă termini tot din farfurie, primești desert!”. Încearcă mai degrabă: ”Avem și desert după masă!”. 
În primul rând nu trebuie să obligi copilul să mănânce tot din farfurie pentru a primi desert. Dacă își dorește foarte mult ceva dulce, va mânca mult prea repede ce are în farfurie cu gândul la dulce sau chiar va renunța la dulce și vei sfârși cu un copil supărat. 



Ascunde super-alimente în mâncarea comună! 
Dacă vrei să faci o salată, pregătește una în care ai ascuns și un avocado tăiat cubulețe sau 2-3 linguri de quinoa fiartă. Ori adaugă o linguriță de semințe de chia. Gustul lor e imperceptibil însă aportul nutrițional e uriaș.


Folosește: ”Mie îmi place cu...”
Cel mic nu prea se dă în vânt după iaurt? Pregătește o tartă la cuptor iar în momentul servirii pune-ți o lingură mare de iaurt deasupra spunând: ”Mie îmi place cu iaurt!” Poate va fi curios și cel mic.
A mai rămas mămăligă după o porție sănătoasă de pește la cuptor cu usturoi? Scoate o bucată de brânză, frământ-o cu foarte puțină sare și învelește-o în mămăligă. Dă-i o formă lunguiață și spune: ”Mie îmi place cu brânză, seamănă cu un urs”, cine știe, poate se mai abonează cineva la rețeta ta. 

În concluzie,
Fii un model pentru copiii tăi!
Încearcă să gătești mereu sănătos, adoptă și un stil de viață sănătos astfel încât obiceiurile alimentare pe care copilul tău le vede la tine să-i fie moștenire și să le aplice și el la rândul său atunci când va avea o familie. 
Ajutându-ți copilul să aibă un stil de viată sănătos, o alimentație echilibrată și educându-l spre alegeri sănătoase îl ajuți de fapt să întrețină această comoară care i-a fost dată la naștere: sănătatea.
Alege să trăiești sănătos!

Mulțumesc.”




* Sper că ați învățat ceva din pledoaria mea și, când voi face al doilea pas neîmpinsă de la spate de o competiție de blogging creativ precum SuperBlog2018 pentru care am scris acest articol, să-mi fiți alături sau de ce nu, în fața mea. 
Fotografiile folosite sunt de pe blogul SanoVita și din arhiva personală.


Comentarii
0 Comentarii
Comentarii Facebook de Tricks Tips Tutorials

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentarii

Comment Box is loading comments...