joi, 6 august 2015

Zaharul – otrava dulce



Zahărul este prezent în casa tuturor și obișnuim să îl folosim zilnic la ceai, cafea sau diferite dulciuri fără a ști cât de nociv este. 

Zahărul a fost numit cândva "moartea albă", fiind un factor cheie în cele mai multe boli degenerative. Ca și în cazul fumatului (despre care știm cât este de rău pentru organism, dar cu toate acestea...), zaharul aduce în viața noastră un fel de plăcere: îți îndulcește ceaiul sau cafeaua ori îți bucură papilele gustative dintr-o prăjitură sau un tort la un eveniment fericit. Dacă zahărul ar exista doar în deserturi, nu ar fi atât de greu de renunțat la el, existând și înlocuitori pe care ai putea să-i folosești atunci când pregătești ceva dulce (mierea, xilitolul, stevia, siropul de arțar), însă îl regăsim și în alte produse alimentare precum sucuri, gumă de mestecat, gem și dulceață, ketchup, iaurturi cu fructe, cereale, conserve de legume și fructe sau chiar pâine și produse de patiserie.

Este greu să renunți la ceva cu care ai fost obișnuit toată viața și despre care nu ai fi crezut niciodată că îți poate face atât de mult rău însă dacă ești informat, poți contribui la sănătatea ta încercând să reduci (acolo unde poți) zahărul din alimentație.
Unul din efectele negative ale consumului de zahăr este dat de cresterea nivelului de insulină, care inhibă eliberarea hormonilor de crestere, influențând și funcționarea sistemului imunitar. Secreția de insulină promovează formarea depozitelor de grăsime și o creștere a nivelului trigliceridelor, ambele fiind relaționate cu bolile cardiovasculare și cu obezitatea. Totodată, carbohidrații complecsi au tendința de a fi absorbiți mai încet, potențând astfel impactul nivelului de zahăr. 

Natura ne-a dat zahărul sub formă de trestie de zahăr și sfeclă de zahăr. 

Rădăcina sfeclei de zahăr conţine la maturitate 75% apă şi 25% substanţă uscată, în componenţa căreia 17,5% îi revine zaharozei. Din zaharoza din sfeclă, se obţine în condiţii tehnologice speciale, zahărul cristalizat. Fabricarea zahărului constă în eliminarea tuturor substanţelor organice străine numite "vătămatoare", mai ales a betainei (substanţă azotată benefică omului), dar şi a altor substanţe (aminoacizi, celuloză, pectine, săruri minerale, enzime, rafinoză, etc). Prin această prelucrare, se pierd mai mult de 30 de elemente chimice şi mai bine de 10 structuri moleculare esenţiale pentru organismul uman.
În forma tehnologică finală, zahărul alb, fie că este tos sau pudră, nu conţine nimic altceva decât zaharoză. Sursa: AICI 

Zahărul este de asemenea implicat în producerea diabetului de tip 2, osteoporoza, boli de rinichi, boli de ficat, obezitatea și depresia. Fiecare lingură de zahăr deprimă sistemul imunitar până la 6 ore. Dacă vă îmbolnăviți des, acest lucru ar putea fi într-o mare parte din cauza consumului de zahăr. Zahărul are un efect negativ asupra florei intestinale, promovează creșterea paraziților, viermilor și fungilor, încurajând creșterea Candida albicans. Zahărul favorizează de asemenea, creșterea tumorilor canceroase deoarece celulelor canceroase le place zahărul la fel de mult cum ne place și nouă.

Zaharurile rafinate sunt peste tot și este greu să găsim un aliment care a fost procesat fără el. Biscuiți, chipsuri, pâine, produse de patiserie, paste, bomboane de ciocolată, dulciuri, gemuri sau cerealele pentru micul dejun sunt alimente procesate pline de zahăr. Un bol de cereale pentru micul dejun îți va începe ziua cu prima rundă de zahăr din sânge. Or fi ele bune pentru aportul de fibre, vitamine, minerale sau ce mai scrie pe cutie, dar cu zaharul ce facem?

Zahărul rafinat se găsește în aproape orice și poate fi dificil de eliminat. Singura soluție ar fi pregătirea proprie a oricărei mâncări, inclusiv pachetul pentru serviciu... Dar cum uneori ne vine destul de greu să facem și cafeaua de dimineață, cel mai bine ar fi să încercăm să-l reducem pe cât posibil, să-l înlocuim cu variante mai sănătoase și cel mai important să ferim pe cât posibil copiii (știu că pare imposibil) de acest aliment bun, dar rău. 


Încercați alimentele îndulcite natural cum sunt fructele proaspete sau uscate, înlocuiți (acolo unde se poate) zahărul cu mierea de albine, sau o altă alternativă naturală cum ar fi: Xilitolul (Xylitol), stevia sau siropul de arțar.

Vezi AICI xylitol îndulcitor natural, 400 g 




Xilitolul: este un îndulcitor natural cu calorii reduse obținut din coaja de mesteacăn sau din coceanul de porumb. Xilitolul nu este doar ceva sigur - îndulcitor natural fără efectele secundare ale zahărului și înlocuitorilor artificiali, ci este, de asemenea, bun pentru dinți, stabilizează nivelul de insulină și de hormoni și promovează o sănătate bună. Xilitolul este distribuit pe scară largă în natură în cantități mici. Unele dintre cele mai bune surse sunt fructele (zmeură, căpsuni, prune, fructe de pădure), ciuperci, cereale, salata verde sau scoarța unor copaci cum ar fi mesteacănul. Are avantajul că nu conține multe calorii și nici nu schimbă gustul cafelei sau al ceaiului. 



Vezi aici preț și detalii Îndulcitor natural stevie, 50 ml
Stevia: Folosită la nivel mondial ca un îndulcitor pe bază de plante fără calorii, stevia este o plantă din America de Sud care este de 30 de ori mai dulce decât zahărul. Extractul de stevie are și el puține calorii și, spre deosebire de xilitol care nu e recomandat la pregătirea produselor de panificație (deoarece aluatul nu dospește) poate fi folosit cu încredere la pregătirea prăjiturilor la cuptor.

Stevia poate fi folosită atât sub forma de pudră, granule, cât și sub formă lichidă sau chiar naturală. Stevia este mai dulce decât zahărul alb rafinat și nu afectează glicemia, fiind recomandată în diabet. Stevia scade pofta de mâncare și ameliorează problemele digestive.


Nectar organic din arțar și agave, 350 ml



Siropul de arțar provine din seva arțarului de zahăr, arțarului negru sau arțarului rosu (în natură existând 10 specii de arțar). Siropul de arțar are efect antioxidant (conține mangan, zinc, fenoli), ajută la sănătatea inimii, reduce progresia arterosclerozei, sprijină sistemul imunitar, reglează digestia, ajută la recuperarea musculară. 





Mierea, pe lângă faptul că este foarte bună la gust, are și proprietăți antiseptice și antioxidante, este bogată în vitamine, mai ales din complexul B și minerale: calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu, zinc. Mierea nu este recomandata copiilor sub 1 an, chiar daca ne gândim că ar fi bine pentru imunitate sau pentru a schimba gustul ceaiului. 

Încercați măcar să reduceți consumul de zahăr dacă nu puteți renunța la el în întregime. E un pas mare pentru sănătatea organismului!